Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2012

13.000 ευρώ για να δούμε το παλαμάρι του βαρκάρη Δήμαρχε;

 
Ομολογώ πως δεν είδα την παράσταση εκ του σύνεγγυς. Με συγχωρείτε, αλλά με τέτοια κρίση, δεν έχω λεφτά για πέταμα. Το διαπίστωσα πως θα ήταν για πέταμα, επειδή, όταν μου πρότεινε κάποιος την παράσταση "Πρώτη Ύλη" του Δημήτρη Παπαϊωάννου που "αγόρασε" ο Δήμος Θεσσαλονίκης στα φετινά "Δημήτρια", αναζήτησα και είδα ένα εκτενές βίντεο της παράστασης στο διαδίκτυο.

Και μη μου πει κανείς... "αφού δεν είδες την παράσταση, κ.λ.π.". Δεν είναι δα η υπερπαραγωγή που δεν θα μπορέσουμε να την αξιολογήσουμε σε ολο της το μεγαλείο μόνο από ένα βίντεο.

Όταν είδα το βίντεο, λοιπόν, θεώρησα πως ο φίλος που μου πρότεινε το έργο (γνωρίζοντας ότι έχω πραγματική αισθητική και όχι ...δημοσιοσχετίστικη), μου έκανε πλάκα!
Στην αρχή γέλασα, λέγοντας από μέσα μου...

..."οκ, κουλτούρα να φύγουμε". Μετά σκέφτηκα, το κλασσικό: "τι κάνει ο άνθρωπος για να βγάλει το ψωμί του". Ύστερα θύμωσα, ερευνώντας και διαπιστώνοντας, ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης, δια χειρός Μπουτάρη, ενεχείρησε στον εμπνευστή και εκτελεστή μιας κουταμάρας το ποσό των 13.000 ευρώ, με τη δικαιολογία πως είχε ...brandname (του Δ.Παπαϊωάννου). Αν κάποιος έχει αμφιβολία, ας ρίξει μια ματιά στη "Διαύγεια" (diavgeia.gov.gr).

Μετά απόρησα με τον εαυτό μου...

Γιατί εκπλήσομαι; Οι "κουλτουριάρηδες" αυτού του είδους, έχουν κυριαρχήσει στο σύγχρονο "προοδευτικό" ελληνικό star system, που ανίκανο καθώς φαίνεται, να αναγάγει την τέχνη σε πρόκληση για το κοινό, προσπαθεί να δικαιολογήσει την υπόστασή του "πουλώντας" την πρόκληση για τέχνη.

Δεν έχω καμία διαφορά, με τον κόσμο που πληρώνει και θαυμάζει - ή παριστάνει πως θαυμάζει για να μην το πούνε αγροίκο οι άλλοι "κουλτουριάρηδες" - τέτοιες παραστάσεις. Ο καθένας δικαιούται να διαχειρίζεται όπως θέλει, την τσέπη του και τη αισθητική του.

Δέχομαι επίσης, ότι μπορεί σε κάποιους να αρέσει η παράσταση, ή κάποια άλλη παρόμοια παράσταση. Προσωπικά θεωρώ ότι το θέαμα ήταν τόσο βαρετό και αλλοπρόσαλλο, που ο ίδιος ο εμπνευστής και δημιουργός του, αποφάσισε να ...ξεβρακώσει τον πρωταγωνιστή για να ταράξει τα ύδατα. Αποτυχημένη έμπνευση. Η βαρετή παράσταση, απλώς μετατράπηκε σε μια βαρετή παράσταση με έναν ξεβράκωτο.

Το μήνυμα για τον αμοιβαίο ακρωτηριασμό και την επανασύνθεση των δύο ανθρώπων (ενός γυμνού κι ενός ντυμένου) με την ομολογουμένως ευρηματική ακροβατική προσέγγιση διάρκειας ελαχίστων λεπτών, θα μπορούσε να δοθεί και χωρίς να κρέμεται ...το παλαμάρι του βαρκάρη στα μούτρα των θεατών για μια ολόκληρη ώρα. Δικαιούμαι να έχω μεγαλύτερες απαιτήσεις από τον άνθρωπο που συνυπέγραψε την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Τι να πω. Ίσως να μην είμαι αρκετά "κουλτουριάρης", ή ενδεχομένως να είμαι καλλιτεχνικώς απαίδευτος. Πιστεύω το αντίθετο. Και όσοι με γνωρίζουν, το ξέρουν. Όπως ξέρουν επίσης καλά, πως είμαι κάθε άλλο παρά πουριτανός. Δεν έχω τίποτα με το γυμνό στην τέχνη. Αντιθέτως το εκτιμώ και το προσεγγίζω με πολύ μεγάλο σεβασμό ...όταν με σέβεται κι αυτό, χωρίς να υποτιμά τη νοημοσύνη μου. Είτε πρόκειται για γυναικείο γυμνό, όπως στη θεατρική μεταφορά της κυρίας Ρόμπινσον στο εξωτερικό, είτε για αντρικό γυμνό, όπως η μικρή εμφάνιση δύο γυμνών αντρών που ερωτοτροπούν στην θεατρική μεταφορά του έργου "το Τρίτο Στεφάνι" του Ταχτσή.

Και δεν θα έγραφα τίποτα για αυτόν τον "καλλιτεχνικό" (ο Θεός να τον κάνει) πειραματισμό του Παπαϊωάννου, αν δεν διαπίστωνα πως η συγκεκριμένη επιλογή (του αντιδημάρχου Σπύρου Πέγκα να υποθέσω;) κόστισε στον Δήμο Θεσσαλονίκης 13.000 ευρώ, με απόφαση υπογεγραμμένη από τον ...αντικομφορμιστή και "προοδευτικό" Γιάννη Μπουτάρη.

Πόσο να κόστισε η μεταφορά των ευτελών υλικών του σκηνικού από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη; Και πόσο να κόστισε η χρήση της αποθήκης 15 του ΟΛΘ για 3-4 μέρες; Ο Παπαϊωάννου έκοβε μόνος του τα εισιτήρια του κόσμου που πήγαινε στην παράσταση (και μην ισχυριστεί κανείς ότι το έκανε από ...καλλιτεχνική φιλοσοφία, γιατί θα βάλω τα γέλια).

Θα με ρωτήσετε -και ίσως έχετε δίκιο- τι είναι μια καλλιτεχνική "αρπαχτή" ύψους 13.000 ευρώ, όταν τα αφτιά και τα μάτια μας έχουν εκπαιδευτεί σε σκάνδαλα και σπατάλες δεκάδων εκατομμυρίων; Δεν ξέρω τι να σας απαντήσω. Θα ρωτήσω καμιά οικογένεια που βγάζει με 13 χιλιάρικα ολόκληρο χρόνο...
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...