Μπλόκο
στις Πανελλαδικές, είτε με τη μορφή απεργίας κατά τη διάρκειά τους είτε
με αποχή από τη βαθμολόγηση των γραπτών, απειλεί να στήσει η ΟΛΜΕ
αντιδρώντας στο βομβαρδισμό του κλάδου με ρυθμίσεις που ανατρέπουν
πλήρως το εργασιακό του καθεστώς.
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, η αύξηση του διδακτικού ωραρίου του εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με διάταξη στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών θεωρείται από τους συνδικαλιστές εργαλείο «μαζικής εξόντωσης» των καθηγητών με τη μέθοδο της δημιουργίας πλεονάζοντος προσωπικού, το οποίο αργά ή
γρήγορα θα βρεθεί αντιμέτωπο με τον κίνδυνο της εξόδου όχι μόνο από τη δημόσια εκπαίδευση, αλλά συνολικά από το δημόσιο τομέα.
Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του για την τύχη που επιφυλάσσει στο πλεονάζον προσωπικό. Το Προεδρικό Διάταγμα για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις που απέστειλε προχθές στο Συμβούλιο της Επικρατείας ρυθμίζει το θέμα μόνο των υπεράριθμων εκπαιδευτικών. Η διαφορά υπεράριθμου και πλεονάζοντος εκπαιδευτικού είναι ότι ο πρώτος περισσεύει στο σχολείο του καθώς συμπληρώνει λιγότερο από το 75% του ωραρίου του, ενώ ο δεύτερος περισσεύει σε ολόκληρη τη χώρα.
Σύμφωνα με το Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται εξ ολοκλήρου υπεράριθμοι (όσοι δεν συμπληρώνουν το 75% του υποχρεωτικού ωραρίου τους σε σχολική μονάδα) κατατάσσονται σε πίνακες υποχρεωτικής μετάθεσης που συντάσσονται από τα υπηρεσιακά συμβούλια ανά περιοχή μετάθεσης, ανά κλάδο και ειδικότητα. Για μεταθέσεις εντός της ίδιας περιφερειακής διεύθυνσης θα ζητηθεί η συναίνεσή τους.
Οσοι όμως δηλώσουν ότι δεν συναινούν στην υποχρεωτική τους μετάθεση, καθώς και όσοι δεν υποβάλλουν δήλωση, κατατάσσονται στους πίνακες υποχρεωτικών μεταθέσεων πανελλαδικής εμβέλειας. Αυτό σημαίνει ότι ο καθηγητής που βρέθηκε υπεράριθμος στη Θεσσαλονίκη μπορεί να πάρει υποχρεωτική μετάθεση για Κρήτη. Για την κατάταξη των υπεράριθμων εκπαιδευτικών στους πίνακες υποχρεωτικών μεταθέσεων προβλέπεται ότι θα εφαρμοστούν τα κριτήρια του Διατάγματος του ‘96 που είναι η συνυπηρέτηση, τα χρόνια υπηρεσίας, η εντοπιότητα και οι οικογενειακοί λόγοι.
Οι ρυθμίσεις για το ωράριο και τις υποχρεωτικές μεταθέσεις μεγάλωσαν τους λογαριασμούς που έχει ανοίξει το υπουργείο Παιδείας με τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο των μέτρων που επιβάλλονται από την τρόικα. Οι ομοσπονδίες των δασκάλων και των καθηγητών έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους με το Π.Δ. για την αξιολόγηση, ενώ αντιδρούν έντονα στο νέο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, με βάση το οποίο εκατοντάδες εκπαιδευτικοί οδηγούνται σε καθεστώς υποχρεωτικής αργίας.
Το ήδη τεταμένο κλίμα φορτίζεται ακόμη περισσότερο από την προσυνεδριακή περίοδο που διανύει η ΟΛΜΕ. Η ρύθμιση για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις είχε προαναγγελθεί από το χειμώνα ότι θα εφαρμοζόταν άμεσα. Η διάταξη για το ωράριο όμως αιφνιδίασε τις παρατάξεις. Κακώς, διότι είχε συμπεριληφθεί στα δύο τελευταία Μεσοπρόθεσμα με κρυστάλλινη διατύπωση που δεν άφηνε περιθώρια εφησυχασμού. «Μείωση αναπληρωτών με αύξηση των ωρών διδασκαλίας» ήταν η περιγραφή του μέτρου στα Μεσοπρόθεσμα με πρόβλεψη για εξοικονόμηση 103 εκατ. ευρώ το 2013 και το 2014.
Ωστόσο, οι συνδικαλιστές ευελπιστούσαν ότι η κυβέρνηση, αφού δεν το είχε κάνει μέχρι τώρα, δεν θα έπαιρνε το ρίσκο να ανοίξει θέμα ωραρίου παραμονές των πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι χαρακτηριστική η αντίδραση της ΔΑΚΕ η οποία υπερέβη τις αναστολές που πάντοτε τη διέκριναν όταν οι άλλες παρατάξεις σε περιόδους κρίσεων έθεταν θέμα απεργίας του κλάδου μέσα στις εξετάσεις: «Το υπουργείο Παιδείας λίγο πριν από την ευαίσθητη περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων έσπειρε ανέμους, θα θερίσει θύελλες», είναι οι υπογραμμισμένες φράσεις με τις οποίες καταλήγει η ανακοίνωση της παράταξης. «Δεν θα ανεχθούμε την εκτέλεση των συναδέλφων μας», δήλωσε στον Τύπο της Κυριακής ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος, στέλεχος της ΔΑΚΕ.
Οι ίδιοι υψηλοί τόνοι διακρίνουν και την ανακοίνωση της ΟΛΜΕ: «Προειδοποιούμε την κυβέρνηση ότι αν προχωρήσει στην ψήφιση των μέτρων αυτών, ο κλάδος των καθηγητών θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και κατά την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Την περίοδο την επέλεξαν το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση και όχι οι εκπαιδευτικοί. Για ό,τι θα συμβεί το επόμενο διάστημα, την αποκλειστική ευθύνη έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας», προειδοποιεί η ομοσπονδία.
Στις 18 Μαΐου η γενική συνέλευση των ΕΛΜΕ
Οι ιδιομορφίες του πολιτικού σκηνικού αλλά και η προσυνεδριακή περίοδος που διανύει η ΟΛΜΕ προοιωνίζονται «διαγωνισμό επαναστατικών προτάσεων». Οι μισές ΕΛΜΕ της χώρας δεν έχουν ακόμη προλάβει να κάνουν εκλογές για συνέδρους. Για να αποφασιστεί απεργία πρέπει η εισήγηση του Δ.Σ. της ομοσπονδίας να συγκεντρώσει τα 2/3 των ψήφων που αντιστοιχούν στις ΕΛΜΕ με βάση τη δυναμικότητα κάθε συλλόγου. Η απόφαση θα ληφθεί σε γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ, η οποία συζητείται να πραγματοποιηθεί στις 18 Μαΐου, ακριβώς την επομένη της πρεμιέρας των πανελλαδικών εξετάσεων.
Το παρελθόν
Μετά το 1988 δεν έγινε ξανά απεργία των καθηγητών μέσα στις Πανελλαδικές. Το 1990 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε αναβάλει επ’ αόριστον τις εξετάσεις, οι οποίες τελικώς διεξήχθησαν αρχές Αυγούστου με επιστρατευμένους καθηγητές. Εκτοτε, οι κρίσεις στις σχέσεις καθηγητών-κυβέρνησης οδηγούσαν σε περιορισμένες εμπλοκές με αίσια έκβαση για τους υποψηφίους, χωρίς ποτέ να ξαναπάρουν διαστάσεις μετωπικής σύγκρουσης μέσα στα εξεταστικά κέντρα. Ωστόσο, σε όλες τις περιπτώσεις ανάλογων κρίσεων κατά το παρελθόν λειτουργούσε ως ανάχωμα η εκάστοτε κυβερνητική παράταξη.
Πώς διαμορφώνεται το νέο ωράριο
Σύμφωνα με τη ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας και διεξαγωγής πρακτικών ασκήσεων από το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ορίζονται από 1ης/9/2013 ως εξής:
● Εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των κλάδων της κατηγορίας ΠΕ ώρες 23, αν έχουν έως έξι έτη υπηρεσίας, ώρες 21 αν έχουν από έξι μέχρι δώδεκα έτη υπηρεσίας και ώρες 20 αν έχουν πάνω από δώδεκα έτη υπηρεσίας.
● Εκπαιδευτικοί εργαστηρίων του κλάδου ΤΕ01 ώρες 24 εάν έχουν έως επτά έτη υπηρεσίας, ώρες 21 εάν έχουν επτά μέχρι δεκατρία έτη υπηρεσίας και ώρες 20 εάν έχουν πάνω από δεκατρία έτη υπηρεσίας.
● Τεχνίτες του κλάδου ΔΕ01 ώρες 30.
real
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, η αύξηση του διδακτικού ωραρίου του εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με διάταξη στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών θεωρείται από τους συνδικαλιστές εργαλείο «μαζικής εξόντωσης» των καθηγητών με τη μέθοδο της δημιουργίας πλεονάζοντος προσωπικού, το οποίο αργά ή
γρήγορα θα βρεθεί αντιμέτωπο με τον κίνδυνο της εξόδου όχι μόνο από τη δημόσια εκπαίδευση, αλλά συνολικά από το δημόσιο τομέα.
Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του για την τύχη που επιφυλάσσει στο πλεονάζον προσωπικό. Το Προεδρικό Διάταγμα για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις που απέστειλε προχθές στο Συμβούλιο της Επικρατείας ρυθμίζει το θέμα μόνο των υπεράριθμων εκπαιδευτικών. Η διαφορά υπεράριθμου και πλεονάζοντος εκπαιδευτικού είναι ότι ο πρώτος περισσεύει στο σχολείο του καθώς συμπληρώνει λιγότερο από το 75% του ωραρίου του, ενώ ο δεύτερος περισσεύει σε ολόκληρη τη χώρα.
Σύμφωνα με το Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται εξ ολοκλήρου υπεράριθμοι (όσοι δεν συμπληρώνουν το 75% του υποχρεωτικού ωραρίου τους σε σχολική μονάδα) κατατάσσονται σε πίνακες υποχρεωτικής μετάθεσης που συντάσσονται από τα υπηρεσιακά συμβούλια ανά περιοχή μετάθεσης, ανά κλάδο και ειδικότητα. Για μεταθέσεις εντός της ίδιας περιφερειακής διεύθυνσης θα ζητηθεί η συναίνεσή τους.
Οσοι όμως δηλώσουν ότι δεν συναινούν στην υποχρεωτική τους μετάθεση, καθώς και όσοι δεν υποβάλλουν δήλωση, κατατάσσονται στους πίνακες υποχρεωτικών μεταθέσεων πανελλαδικής εμβέλειας. Αυτό σημαίνει ότι ο καθηγητής που βρέθηκε υπεράριθμος στη Θεσσαλονίκη μπορεί να πάρει υποχρεωτική μετάθεση για Κρήτη. Για την κατάταξη των υπεράριθμων εκπαιδευτικών στους πίνακες υποχρεωτικών μεταθέσεων προβλέπεται ότι θα εφαρμοστούν τα κριτήρια του Διατάγματος του ‘96 που είναι η συνυπηρέτηση, τα χρόνια υπηρεσίας, η εντοπιότητα και οι οικογενειακοί λόγοι.
Οι ρυθμίσεις για το ωράριο και τις υποχρεωτικές μεταθέσεις μεγάλωσαν τους λογαριασμούς που έχει ανοίξει το υπουργείο Παιδείας με τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο των μέτρων που επιβάλλονται από την τρόικα. Οι ομοσπονδίες των δασκάλων και των καθηγητών έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους με το Π.Δ. για την αξιολόγηση, ενώ αντιδρούν έντονα στο νέο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, με βάση το οποίο εκατοντάδες εκπαιδευτικοί οδηγούνται σε καθεστώς υποχρεωτικής αργίας.
Το ήδη τεταμένο κλίμα φορτίζεται ακόμη περισσότερο από την προσυνεδριακή περίοδο που διανύει η ΟΛΜΕ. Η ρύθμιση για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις είχε προαναγγελθεί από το χειμώνα ότι θα εφαρμοζόταν άμεσα. Η διάταξη για το ωράριο όμως αιφνιδίασε τις παρατάξεις. Κακώς, διότι είχε συμπεριληφθεί στα δύο τελευταία Μεσοπρόθεσμα με κρυστάλλινη διατύπωση που δεν άφηνε περιθώρια εφησυχασμού. «Μείωση αναπληρωτών με αύξηση των ωρών διδασκαλίας» ήταν η περιγραφή του μέτρου στα Μεσοπρόθεσμα με πρόβλεψη για εξοικονόμηση 103 εκατ. ευρώ το 2013 και το 2014.
Ωστόσο, οι συνδικαλιστές ευελπιστούσαν ότι η κυβέρνηση, αφού δεν το είχε κάνει μέχρι τώρα, δεν θα έπαιρνε το ρίσκο να ανοίξει θέμα ωραρίου παραμονές των πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι χαρακτηριστική η αντίδραση της ΔΑΚΕ η οποία υπερέβη τις αναστολές που πάντοτε τη διέκριναν όταν οι άλλες παρατάξεις σε περιόδους κρίσεων έθεταν θέμα απεργίας του κλάδου μέσα στις εξετάσεις: «Το υπουργείο Παιδείας λίγο πριν από την ευαίσθητη περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων έσπειρε ανέμους, θα θερίσει θύελλες», είναι οι υπογραμμισμένες φράσεις με τις οποίες καταλήγει η ανακοίνωση της παράταξης. «Δεν θα ανεχθούμε την εκτέλεση των συναδέλφων μας», δήλωσε στον Τύπο της Κυριακής ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος, στέλεχος της ΔΑΚΕ.
Οι ίδιοι υψηλοί τόνοι διακρίνουν και την ανακοίνωση της ΟΛΜΕ: «Προειδοποιούμε την κυβέρνηση ότι αν προχωρήσει στην ψήφιση των μέτρων αυτών, ο κλάδος των καθηγητών θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και κατά την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Την περίοδο την επέλεξαν το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση και όχι οι εκπαιδευτικοί. Για ό,τι θα συμβεί το επόμενο διάστημα, την αποκλειστική ευθύνη έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας», προειδοποιεί η ομοσπονδία.
Στις 18 Μαΐου η γενική συνέλευση των ΕΛΜΕ
Οι ιδιομορφίες του πολιτικού σκηνικού αλλά και η προσυνεδριακή περίοδος που διανύει η ΟΛΜΕ προοιωνίζονται «διαγωνισμό επαναστατικών προτάσεων». Οι μισές ΕΛΜΕ της χώρας δεν έχουν ακόμη προλάβει να κάνουν εκλογές για συνέδρους. Για να αποφασιστεί απεργία πρέπει η εισήγηση του Δ.Σ. της ομοσπονδίας να συγκεντρώσει τα 2/3 των ψήφων που αντιστοιχούν στις ΕΛΜΕ με βάση τη δυναμικότητα κάθε συλλόγου. Η απόφαση θα ληφθεί σε γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ, η οποία συζητείται να πραγματοποιηθεί στις 18 Μαΐου, ακριβώς την επομένη της πρεμιέρας των πανελλαδικών εξετάσεων.
Το παρελθόν
Μετά το 1988 δεν έγινε ξανά απεργία των καθηγητών μέσα στις Πανελλαδικές. Το 1990 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε αναβάλει επ’ αόριστον τις εξετάσεις, οι οποίες τελικώς διεξήχθησαν αρχές Αυγούστου με επιστρατευμένους καθηγητές. Εκτοτε, οι κρίσεις στις σχέσεις καθηγητών-κυβέρνησης οδηγούσαν σε περιορισμένες εμπλοκές με αίσια έκβαση για τους υποψηφίους, χωρίς ποτέ να ξαναπάρουν διαστάσεις μετωπικής σύγκρουσης μέσα στα εξεταστικά κέντρα. Ωστόσο, σε όλες τις περιπτώσεις ανάλογων κρίσεων κατά το παρελθόν λειτουργούσε ως ανάχωμα η εκάστοτε κυβερνητική παράταξη.
Πώς διαμορφώνεται το νέο ωράριο
Σύμφωνα με τη ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας και διεξαγωγής πρακτικών ασκήσεων από το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ορίζονται από 1ης/9/2013 ως εξής:
● Εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των κλάδων της κατηγορίας ΠΕ ώρες 23, αν έχουν έως έξι έτη υπηρεσίας, ώρες 21 αν έχουν από έξι μέχρι δώδεκα έτη υπηρεσίας και ώρες 20 αν έχουν πάνω από δώδεκα έτη υπηρεσίας.
● Εκπαιδευτικοί εργαστηρίων του κλάδου ΤΕ01 ώρες 24 εάν έχουν έως επτά έτη υπηρεσίας, ώρες 21 εάν έχουν επτά μέχρι δεκατρία έτη υπηρεσίας και ώρες 20 εάν έχουν πάνω από δεκατρία έτη υπηρεσίας.
● Τεχνίτες του κλάδου ΔΕ01 ώρες 30.
real
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου